Wat is Virtual Reality?










Wat is virtual reality en hoe werkt het?

Virtual reality (VR) is een geavanceerde mens-computerinterface die een realistische omgeving simuleert.
De deelnemers kunnen zich bewegen in de virtuele wereld. Ze kunnen het vanuit verschillende hoeken bekijken, erin reiken,
het vastpakken en het een andere vorm geven. Cyberspace wordt gezien als de ultieme virtual reality-omgeving.
Het is een alternatief computeruniversum waar gegevens bestaan als lichtsteden.
Informatiewerkers gebruiken een speciaal virtual reality-systeem om cyberspace binnen te gaan en de datasnelwegen te bereizen.
De paper bespreekt de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van virtual reality. Het beschouwt toepassingen op technisch en medisch gebied.
Virtuele technologie is een middel waarbij je het gevoel hebt dat je in een andere werkelijkheid bent dat gebeurd doormiddel
van een synthetische manier waarbij een paar menselijke zintuigen op een sterke realistische manier worden geprikkeld,
sommige worden juist niet geprikkeld, zoals gevoel en geur
( dat kan natuurlijk wel om bijvoorbeeld; een prettige geur of windvlagen toe te voegen).



Om te bepalen hoe je beweegt en de activiteiten in een virtuele omgeving bij te
houden, maken VR brillen gebruik van gyroscopische sensoren, versnellers en
magnetometers. VR stereoscopische schermen. Bij deze techniek worden beelden van een
scène vanuit een lichtjes verschillende hoek aan ieder oog getoond. Je hersenen zullen de
twee beelden samenvoegen, waardoor er diepte wordt gecreëerd.
Bewegen in de virtuele wereld kan op veel verschillende manieren. We kunnen twee graden
van vrijheid onderscheiden: Virtual reality brillen zijn vaak 3DoF of 6DoF (Degrees of
Freedom). Met 3Dof is het mogelijk om draaibewegingen te volgen, dus omhoog of omlaag
en naar links of rechts.
Gebruikers kunnen echter niet bewegen met een 3DoF vr bril door in de echte wereld te
lopen, lopen wordt niet geregistreerd door de headset. Het is mogelijk om te bewegen met
een 3DoF-headset. Dit gebeurt via een joystick op een controller of door op de grond te
klikken waar je wilt lopen.
Met 6DoF kun je zowel rondkijken als rondlopen in VR door deze bewegingen in de echte
wereld uit te voeren.
Om je hersenen te doen geloven dat je je in een echte wereld bevindt, dienen voldoende
beelden per seconde worden getoond. Hiervoor bestaan twee belangrijke waardes, namelijk
de frames per second en de refresh rate. Deze eerste waarde bepaald hoe snel je grafische
kaart beelden kan tonen. Zo betekent 60 FPS dat je GPU 60 beelden per seconde.
De refresh rate is daarentegen van belang voor je monitor en wordt uitgedrukt in Hertz.




©Tiara de Wijs

©luz Schillings

Top